Ewolucja nigdy się nie zatrzymuje” – Daniel Swarovski

Co to są kryształy Swarovskiego?

Kryształy Swarovskiego to luksusowa kolekcja kryształów najwyższej jakości produkowana przez austriackę firmę. Ich wysoka brylancja sprawia, że każda kreacja olśniewa wspaniałym blaskiem. Znane na całym świecie kryształy zdobią biżuterię Swarovski Crystals kolczyki, bransoletki, komplety – ubrania i inne akcesoria. W kolekcji są różne kształty w wielu kolorach z dodatkiem opalizujących efektów. Dzięki tym efektom kryształy mienią się w odcieniach tęczy jak w przypadku Aurora Borealis lub przyciągają wzrok głębią koloru jak Blue Comet.

Co oznacza: Crystals from Swarovski lub Swarovski Elements?

Oficjalna marka kolekcji to Crystals from Swarovski. Wcześniejsze już nieaktualne nazwy to Crystallized oraz Swarovski Elements. Wielostronna bogata oferta jest ciągle odnawiana zgodnie z najnowszymi trendami. Regularnie pojawiają się nowe kamienie przygotowane we współpracy ze słynnymi projektantami mody jak Christian Dior, Giorgio Armani, Jean Paul Gaultier.
W naszej kolekcji znajdziesz ekskluzywne kolekcje specjalne, obejmujące limitowane serie kryształów stworzone specjalnie dla Arande. Jeśli szukasz wyjątkowego prezentu, wybierz oryginalną biżuterię z wyjątkowym designem i dbałością o każdy szczegół. Zobacz więcej: Oryginalna Biżuteria Arande.

Kiedy powstała firma Swarovskiego?

Wszystko zaczęło się w 1895 roku, kiedy to wynalazca Daniel Swarovski przeprowadził się do austriackiej miejscowości Wattens. Znalazł tam idealne warunki dla swojej nowej fabryki. Właśnie wynalazł maszynę do cięcia i szlifowania kryształów stosowanych w biżuterii. Wynalazek miał dokonać rewolucji w obróbce kryształów. Takiej precyzji cięcia nie mógł dorównać nawet najlepszy mistrz ręcznej metody szlifowania. To były początki znanej teraz na całym świecie marki kryształów Swarovski.

Od tamtego czasu firma Swarovski wprowadzała kolejne nowatorskie rozwiązania, stając się wiodącym producentem najwyższej jakości kryształów, które znalazły swoje zastosowanie nie tylko w jubilerstwie, ale także w modzie, oświetleniu i architekturze.

Dzisiaj Swarovski to światowa marka. Firma zatrudnia 31 tys. pracowników w ponad 170 krajach. W 1995 roku otwarte zostało słynne muzeum Kristallwelten z niesamowitą kolekcją imponujących rzeźb, które w całej okazałości pokazuje wyjątkowe możliwości kryształowego świata Swarovskiego.

Jak rozpoznać oryginalną biżuterię z kryształami Swarovskiego?

Biżuteria z kryształami Swarovskiego to wyroby, w których wykorzystano najwyższej jakości kryształy austriackiej marki Swarovski. Do oryginalnej biżuterii dołączony jest Certyfikat Autentyczności oraz pieczęć Swarovski Seal. To najnowsze zabezpieczenie firmy Swarovski z unikatowym identyfikatorem, który można zawsze sprawdzić na stronie Swarovskiego.

Zobacz więcej: Oryginalność kryształów: jak sprawdzić, Firmowe kryształy Swarovski: jak rozpoznać.

Historia kryształów Swarovski

Przedstawiamy niektóre daty z pełnej blasku historii najbardziej znanego producenta kryształów na świecie.

1862 Daniel Swarovski przychodzi na świat

Założyciel firmy, wynalazca i wizjoner urodził się 24 października 1862 w Jiřetínie pod Bukovou, w Czechach. Przeczytaj więcej: Jak to się zaczęło?

1892 Swarovski patentuje maszynę do szlifowania kryształów

Rewolucyjny wynalazek umożliwia perfekcyjne cięcie i obróbkę szkła kryształowego. Elektryczna maszyna pozwala szlifować kryształy z wyjątkową precyzją. O wiele lepiej niż przy obróbce ręcznej. Swarovski chce tworzyć diamenty dla każdego. Nowatorski pomysł przychodzi w 1883 roku, kiedy młody Daniel zwiedza Międzynarodową Wystawę Elektryczności w Wiedniu. Fascynują go wynalazki Edisona i Siemensa. Przez dziewięć lat pracuje nad swoim nowatorskim dziełem. Wreszcie składa patent na wynalazek, który ma odmienić świat mody, jubilerstwa i architektury.

1895 Powstaje firma Swarovskiego

Daniel Swarovski wraz z rodziną przenosi się do Wattens w austriackim Tyrolu. Z dala od licznych rywali w Bohemii łatwiej jest uchronić swój wynalazek przed nieuczciwą konkurencją. Przedsiębiorca może się skupić na kolejnych innowacjach, a górskie potoki idealnie nadają się na źródło taniej energii. „Zawsze udoskonalaj to, co dobre” – mówi wizjoner. Zakłada firmę, z której powstanie znana na cały świat marka Swarovski. Współwłaścicielami zostają przyjaciele – szwagier Franz Weis oraz Armand Kosmann, wczesniej jeden z klientów w Paryżu. Spółka nazywa się Daniel Swarovski & Co., a znakiem firmowym staje się szarotka alpejska – szlachetny kwiat, podkreślający austriackie pochodzenie fabryki.

1913 Pierwsze kryształy Swarovskiego

W 1908 roku Daniel Swarovski rozpoczyna eksperymenty nad produkcją własnego szkła kryształowego. Dzięki temu planuje uniezależnić się od producentów z Bohemii. Rezygnuje ze specjalistów, żeby zapewnić poufność badań. Pomagają mu trzej synowie – Fritz, Alfred i Wilhelm, którzy w tym celu przerywają studia. Pracują tuż w sąsiedztwie domu rodzinnego Villa Swarovski. W 1910 roku powstaje przedsiębiorstwo Glasfabrik D. Swarovski. W 1913 wychodzi pierwsza partia szkła. Skład chemiczny umożliwia precyzyjne szlifowanie. Nowe kryształy szybko zyskują popularność jako kamienie cięte z Tyrolu. Hasło „Pierres Taillées du Tyrol” pozostanie jeszcze na długo w reklamach firmy. Przepis na kryształy do dzisiaj jest najściślej strzeżoną tajemnicą.

1919 Tyrolit – narzędzia dla przemysłu

Powstaje nowa spółka wykorzystująca wynalazek Swarovskiego w produkcji instrumentów. Nowa firma oferuje narzędzia do szlifowania i obróbki. Dzisiaj Tyrolit Group jest wiodącym na świecie dostawcą innowacyjnych rozwiązań w obróbce metali. 

1931 Kryształowe taśmy

Wykonane z tysięcy kryształów taśmy stają się idealnym materiałem dla największych projektantów mody.

1932 Swarovski debiutuje na wielkim ekranie

Kryształy austriackiej firmy po raz pierwszy ukazują się w filmie „Blond Venus” z 1932 roku. Legenda kina, Marlena Dietrich, pojawia się na wielkim ekranie w efektownej biżuterii i strojach zdobionych kamieniami Swarovskiego.

1953 „Najlepszym przyjacielem dziewczyny są… kryształy”

Marilyn Monroe w filmie „Mężczyźni wolą blondynki” śpiewa znane słowa: „Najlepszym przyjacielem dziewczyny są diamenty”. W rzeczywistości jednak przy tej piosence, a także przez cały film, aktorka olśniewa niezwykłą biżuterią i kreacjami właśnie z kryształami Swarovskiego. W 1962 roku Marilyn Monroe zaśpiewa słynne „Happy Birthday, Mr. President”, ubrana w suknię wykonaną z 2500 kryształów tyrolskiej marki. Strój zaprojektowany przez Jeana Louisa zostanie w 1999 roku wylicytowany za ponad 1,26 miliona dolarów.

1956 Aurora Borealis

Wraz z Christianem Diorem wnuk założyciela Manfred Swarovski opracowuje nowy olśniewający efekt, dzięki któremu kryształy błyszczą w wielu odcieniach niczym zorza polarna. Aurora Borealis to najbardziej znany i popularny kolor w kolekcji Swarovskiego obok klasycznego białego koloru Crystal. Przeczytaj więcej o Aurora Borealis

1975 Hot Fix do naklejania kryształów

Kryształy z klejem, który uaktywnia się pod wpływem wysokiej temperatury, pozwalają na szybkie i proste aplikowanie ich na rozmaitych materiałach. Do dziś korzystają z tej technologii takie znane marki jak Givenchy i Ungaro.

1983 Pierwszy butik

W Londynie przy prestiżowej ulicy Old Bond Street otwiera się pierwszy sklep pod nazwą Silver Crystal Suite, sprzedający kryształowe figurki.

1989 Logo z łabędziem

Znakiem firmowym staje się stylizowany kryształowy łabędź, z którym od teraz będą na zawsze kojarzyć się piękne kryształowe dzieła firmy z Wattens

1993 Crystal Mesh

Powalające blaskiem taśmy zdobione tysiącami kryształów błyskawicznie znajdują miejsce w najlepszych kreacjach wielu słynnych domów mody  Dolce & Gabbana, Chanel i Louis Vuitton.

1995 Muzeum Kristallwelten

Niezwykłe muzeum powstaje tuż obok centrali w Wattens z okazji 100. rocznicy założenia firmy. Kryształowy park rozrywki staje się zwieńczeniem dzieła familii Swarovskich. Na wejściu wita nas gigantyczny wodospad w kształcie twarzy o kryształowych oczach. W środku znajdziemy najznakomitsze dzieła światowych artystów. Wszystkie zdobione kryształami austriackiej marki. Kryształowe Światy szybko stają się najczęściej odwiedzaną atrakcją turystyczną w Austrii. Muzeum odwiedziło już ponad 11 milionów osób.

1995 Nadja Swarovski zaczyna nową epokę

Do rodzinnej firmy dołącza prawnuczka założyciela. Jest pierwszą kobietą w zarządzie. Staje się ambasadorką marki w świecie haute couture. Przyciąga takie sławy, jak Jean Paul Gaultier, Karl Lagerfeld, Alexander McQueen. Współpraca ze znanymi projektantami na nowo pokazuje uniwersalność kryształów. „Dajemy ludziom luksus, na który ich stać” – mówi Nadja Swarovski – „Takie było motto mojego prapradziadka. Powtarzał, że diamenty są dla rodzin królewskich, a on chciałby służyć całej reszcie świata. Chciał, żeby każda kobieta na świecie wiedziała, co się czuje, nosząc diamenty”. Firma jest teraz własnością około dwustu członków rodziny. Oprócz Nadji Swarovski kluczową postacią w firmie jest Markus Langes-Swarovski, szef działu współpracy z klientami biznesowymi.

2003 Crystal Fabric

Niezliczone drobne kryształy ułożone w przeróżne wzory do aplikowana na tkaninach i innych materiałach. 

2004 Szlif Xilion

Nowy sposób szlifowana wzmacnia brylancję i blask kryształów Flatback z płaskim spodem oraz Chaton w kształcie diamentów.

2007 Diamenty dla Giorgio Armani

We współpracy ze słynnym włoskim projektantem Giorgio Armanim powstają nowe kryształy Diamond Leaf. 

2016 Swarovski dla Arande tworzy nowe kryształy Aurora Borealis

Z okazji 60. rocznicy oszałamiającego efektu AB firma Swarovski po raz pierwszy tworzy specjalnie dla marki Arande duże kryształy – olśniewające okazałe migdały – w kolorze Aurora Borealis, a także Comet i Vitrail Light. Zobacz: Kolekcje Specjalne

2017 Swarovski rozbudowuje się w Polsce

Firma otwiera w Gdańsku globalne centrum usług. Ośrodek zatrudniać ma docelowo 300 osób. Zapewnią kompleksową obsługę oddziałom firmy na całym świecie. W oficjalnym otwarciu uczestniczył Mathias Margreiter, członek zarządu, szef controllingu i przedstawiciel linii Wilhelma Swarovskiego, najstarszego syna założyciela. Polską stolicę bursztynu łączy z austriacką marką nie tylko długoletnia tradycja jubilerska. Jak podkreślił Margreiter, przedsiębiorstwo i miasto powstały dzięki pasji handlowej ich ojców założycieli i w każdej chwili gotowe są na to, co przyniesie przyszłość. 

Firma Swarovski dzisiaj

Firma Swarovski skupia w tej chwili kilkanaście podmiotów, m.in. Swarovski AG, Tyrolit, D. Swarovski & Co, Swareflex, Swarovski Optik, a nawet linie lotnicze Tyrolean Jet. Udziały w firmie posiada około dwustu członków rodziny. Największym akcjonariuszem jest prawnuk założyciela, mający 17% udziałów Gernot Langes-Swarovski. Jego syn, Markus Langes-Swarovski, jest rzecznikiem zarządu i szefem działu biznesowego. W 2015 roku firma miała przychody ponad 3 mld euro i zatrudniała 31 tys. osób na całym świecie.

Czy kryształy Swarovskiego zawierają ołów?

Od wielu lat Swarovski zaangażowany jest w ochronę środowiska. Idea zrównoważonego rozwoju ważna jest na każdym etapie produkcji. W 2012 roku firma wprowadziła rewolucyjną formułę Advanced Crystal. Prace badawcze trwały 12 lat. Wreszcie zaprezentowano kryształy, które praktycznie nie zawierają ołowiu. Dopuszczalna norma nie przekracza 0,009%. W tej chwili wszystkie kryształy Swarovskiego wytwarzane są zgodnie z tą technologią. Mimo upływu lat kryształowe imperium kieruje się słowami Daniela Swarovskiego, który powtarzał, że należy ciągle ulepszać to, co dobre.

Co zobaczyć dalej?

Sprawdź, jak wyglądają kryształy Swarovskiego w oryginalnej biżuterii Arande.

Jeśli spodobał Ci się nasz tekst, podziel się nim ze znajomymi. Po prostu kliknij pod tekstem np. ikonkę Facebooka. Im więcej osób przeczyta, tym częściej będziemy aktualizować i dodawać nowych informacji.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz, co Cię interesuje, w komentarzu pod tekstem. Dziękujemy za odwiedzenie naszych stron.

0
lat istnienia świętowała firma Swarovski w 2016 roku
0
krajów, w których są oddziały Swarovskiego
0
osób pracuje w kryształowym imperium
Marilyn Monroe w kreacji z kryształami Swarovskiego w filmie "Mężczyźni wolą blondynki" (1953)

Marilyn Monroe w kreacji z kryształami Swarovskiego w filmie „Mężczyźni wolą blondynki” (1953)

Audrey Hepburn miała na sobie kryształy Swarovskiego w filmie „Śniadanie u Tiffany’ego” (1961)